02 Bouwplaatsinrichting
 >  Fig. 311 R1 enR2 met MRS-en verdrijven naar de vluchtstrook
Introductie

In de afgelopen jaren is Heijmans op diverse grote projecten geconfronteerd met opmerkingen van, onder andere, Rijkswaterstaat over de veiligheid en werkwijze van het op-en afbouwen van tijdelijke verkeersmaatregelen op auto snelwegen. Deze opmerkingen zijn verwoord in toets verslagen op projecten of in zogenaamde RQI (Rijkswaterstaat Quality Index) audits die door RIjkswaterstaat worden uitgevoerd in het gehele land.

Veiligheid is voor de medewerkers die de verkeersmaategelen plaatsen het allerbelangrijkst, daaom heeft Heijmans er voor gekozen om het oude monteurshandboek van Van der Linden verkeerstechniek nieuw leven in te blazen. Maar dan in een nieuw jasje met een duidelijke afbeeldingen van de uit te voeren stappen. Stap voor stap wordt duidelijk waar de voertuigen / materialen en mensen zich moeten bevinden op dat moment in het proces.

Voorbeelden van aandachtspunten zijn:

  • afstand tussen de botsabsorber en het werkvoertuig;
  • in- / uitsappen uit het voertuig (bots) op de weg;
  • werkwijze van het afslutien van in-/ uitvoegers.

Als basis is gebruik gemaakt van de figuren in de CROW publicatie 96a. Hieraan is toegevoegd de "standaard" werkwijze zoals die door Heijmans wordt voorgestaan.

Het handboek wat bij deze instructie wordt verstrekt is dus geen richtlijn, maar een harde eis, zo plaatst / verwijdert  Heijmans een tijdelijk verkeersmaatregel.

Discussie > Bespreek het met je collega’s!

Ga met elkaar in gesprek over het volgende:

  1. Hoe ga jij om met dit probleem in jouw werkomgeving?
  2. Wist jij dat er wetten/regels waren?
  3. Hoe ben je hier achter gekomen?
Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Aanrijdgevaar
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt op de vluchtstrook;
  • Plaats het inslinger-bord in de berm en draai het zo kort mogelijk voor de daadwerkelijke afzetting op;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk;
  • Voer alternerende lampen op het frame op de wagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt op de vluchtstrook;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk;
  • Plaats het terugslinger-bord in de berm en draai het zo kort mogelijk voor de daadwerkelijke afzetting op..
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats het bord "einde snelheidsbeperking" in de berm;
  • Indien mogelijk uitstappen aan verkeersluwe kant;
  • Plaats de kegels van de terugslinger handmatig h.o.h. 5 meter van elkaar.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Werkvoertuig stopt 100 meter na het kruis;
  • Plaats op 5 meter afstand van elkaar, trapsgewijs de Andreasstrips;
  • Botsabsorber stopt op 50 meter na het eerste rode kruis;
  • Collega in het werkvoertuig of in de botsabsorber houdt het verkeer in de gaten.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 150 meter na de Adreasstrips de pijlwaten;
  • Stap aan de verkeersluwe kant uit, indien mogelijk;
  • Botsabsorber houdt 50 meter afstand tot de pijlwagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de tekstkar 20 meter achter de rij met 4 kegels, op dezelfde hoogte als het inslinger-bord;
  • Plaats 130 meter na de pijlwagen 4 kegels op een rij.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats 150 meter na de tekstwagen de chevronwagen;
  • Zet 4 kegels op een rij;
  • Inkegelen voor de chevronwagen om het verkeer te verdrijven;
  • Botsabsorber staat 50 meter voor de chevronwagen.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats na 200 meter na de chevronwagen 4 kegels op een rij.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats om de 24 meter een kegel om het werkvak uit te zetten.
Maatregelen > Wat moet je doen?
  • Plaats de laatste kegel van het werkvak 50 meter na het terugslingerbord.
Tips > Voor meer informatie

Hier heb je ruimte voor meer informatie



Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.